Nauka czy zabawa

Nauka czy zabawa

Innowacja pedagogiczna  w Przedszkolu nr 2
Kraina Wesołej Zabawy w Koninie

2019/2020

 

Planowana tematyka/ zagadnienia/ obszary

 Kodowanie na dywanie

PAŹDZIERNIK •  Szukamy kodu w codziennych czynnościach

  1. Znaki, znaczki i obrazki.

2.Bezpieczni na drodze.

  1. W poszukiwaniu zakodowanych wiadomości.
  2. Kodowane obrazy.

 

LISTOPAD• Kod nie jedno ma imię

  1. Zakodowane symbole narodowe.
  2. Rytmy
  3. Kolorowe kółka

4.Kubek w kubek.

 

GRUDZIEŃ • Zakodowana orkiestra

1.Kolorowe nuty

  1. Zakodowane melodie –śpiewamy gestem
  2. Kolędowanie

 

STYCZEŃ • Tworzymy zakodowane obrazy

1.W świecie pikseli

2.Odczytaj kod i narysuj go

3.Zakodowane dyktando.

  1. Budujemy dom.

 

LUTY • Zakodowana gimnastyka

1.Sportowe symbole.

2.Piktogramy

3.Kodujemy taniec.

4.Robo Dance

 

MARZEC • Rozszerzamy rzeczywistość

1.Oglądanie obrazów w okularach 3D.

2.Tworzenie obrazów.

 

KWIECIEŃ • Nasz przyjaciel  Myszka Robot

1.Labirynty.

2.Ułóż i rozszyfruj kod.

3.Programowanie myszy.

4.Zabawa z robotem.

 

MAJ • Zakodowane bajki, baśnie, opowieści

1.Odkoduj obrazek.

2.Jaka to bajka.

3.Którędy do babci? – gra

4.Odczytaj tytuł bajki wg kodu.

 

CZERWIEC • Zakodowana matematyka

1.Zakodowane obrazki.

2.Dodajemy i odejmujemy.

3.Figury geometryczne.

4.Muchy matematyczne.

 

 

 2. Matematyka wokół mnie

Obszary:

1.Orientacja przestrzenna(rozumienie przestrzeni, kształtowanie świadomości schematu swego ciała, rozwijanie zdolności do przyjmowania własnego punktu widzenia, wdrażanie dzieci do rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia drugiej osoby,  orientacja w otoczeniu z uwzględnieniem różnych przedmiotów, orientacja na kartce papieru, orientacja przestrzenna).

2.Rytmy(rytmy w rozwoju dziecka, dostrzeganie regularności, przekładanie zauważonych prawidłowości z jednej sytuacji na inną, rytmiczna organizacja czasu).

3.Liczenie(dziecięce liczenie, kształtowanie umiejętności liczenia, dodawanie i odejmowanie, rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania).

4.Kształtowanie pojęcia liczby(rozwój operacyjnego myślenia, ustalanie stałości liczby elementów w zbiorze, ustalanie równoliczności zbiorów przez przeliczanie i łączenie w pary, ustawianie po kolei i numerowanie, kształtowanie pojęcia liczby naturalnej).

5.Mierzenie długości (pomiaru długości: stopa za stopą, krokami, łokciem, dłonią, klockiem, patykiem, sznurkiem, ustalanie stałości długości, zapoznanie z narzędziami pomiaru i pierwsze próby mierzenia długości).

6.Klasyfikacja(segregowanie i definiowanie, gry i zabawy rozwijające umiejętność klasyfikowania i definiowania, klasyfikowanie elementów według wielkości, kolorów, kształtów).

7.Układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych(organizowanie sytuacji życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga liczenia, układanie zadań do obrazków, układnie zadań i rozwiązywanie ich z wykorzystaniem kasztanów, patyczków itd., układanie i rozwiązywanie zadań z liczydełkami, rysowanie sytuacji matematycznych).

8.Waga(konstruowanie wagi, ważenie lalek, misiów, co jest lżejsze, a co cięższe, taka sama waga przedmiotów, zabawy z wagą).

9.Mierzenie płynów(poziom płynów w naczyniach o różnej powierzchni, ile to jest: 1 litr, 2 litry, pół litra?, zabawy z przelewaniem płynów do naczyń o różnych pojemnościach).

10.Intuicje geometryczne(kształtowanie pojęć geometrycznych: trójkąt, prostokąt, kwadrat i koło, układanie z figur geometrycznych obrazków, mozaiki geometryczne, klasyfikowanie figur geometrycznych).

11.Konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci

12.Zapisywanie czynności matematycznych(sposoby zapisywania czynności matematycznych, wprowadzanie znaków =, <, >, liczenie i układanie działań arytmetycznych , zapisywanie czynności matematycznych grafami, kreskami itp.).

 

 „Świat bez tajemnic”

Tematyka:

„Co lubi kropla wody?” – doświadczenia z wodą

„Pienisty potwór” – tworzenie wulkanu

„Znikająca woda” – doświadczenie ze świeczką

„Hodowla kryształów”- doświadczenie z solą

„Baloniku nasz malutki, rośnij ….”- doświadczenie z drożdżami

„Czego potrzebuje ogień” – doświadczenia z ogniem

„Książka na kółkach” – doświadczeni z tarciem

„Mały pomocnik” – oddzielanie soli od pieprzu

„Czary- mary” – doświadczenie z atramentem

„Doświadczenie z wodą i pieprzem” – napięcie powierzchniowe

„Dziurawa butelka wody” – co znajduje się w pustej butelce wody

„Herbata może być ciekawa” – obserwacja zmiany barwy

„Góra wodna”- doświadczenie z korkiem

„Taniec winogron”- zabawa z wodą

„Problem równowagi „ – doświadczenie z wodą

„Gry wodne” – doświadczenia z badaniem oporu wody

„Właściwości wiatru” – doświadczenia

„Co pływa, a co tonie” – doświadczenia z wodą

„Gumowe jajo, co potrafi zdziałać ocet”- reakcja jajka z octem

„Po co myć ręce” – doświadczenie z wodą i piaskiem

„Gdzie jest powietrze” – doświadczenie z powietrzem

„Woda wędrowniczek „  – obieg wody w przyrodzie

„Skacząca sól”  -jak powstaje sól

„Latający dywan” -siła magnesu ,a grawitacja

„Zgubiony przedmiot”- badanie właściwości magnesu

„Światło i cień” – rozszczepienie barw

„Sklejone szklanki”- badanie co przyciąga szklanki

„Telefon” – dzięki czemu dociera dźwięk

„Jak dział lustro” – lustro w łyżeczce

„Jajko na trzech poziomach” – cięższa i lżejsza warstwa wody

„Mieszanie barw” – dlaczego dostrzegamy tyle barw

„Butelkowe tornado” – tworzenie wiru

„Oliwa zawsze sprawiedliwa”- różna gęstość ciał

„Bańki mydlane” – dlaczego można puszczać bańki mydlane

„Ciecz czy nie ciecz” – masa Newtona

„Światło na różne sposoby” – jak przepływa światło

„Poduszka wodna” – tworzenie wodnej cząsteczki wody

„Zabawy z mikroskopem” – obserwacja

„Zabawy z lupami” – spacer w okolicy przedszkola

„Oddzielanie żółtka od białka”  – zabawy z zasysaniem

 

 4. „Zabawa  sztuką” – zajęcia z elementami arteterapii

Tematy zajęć:

WRZESIEŃ-

  1. 1. „Tajemniczy rysunek” –rysowanie pastelami olejnymi. Dziecko w prawej ręce trzyma kolor, który lubi, a w lewej kolor, którego nie lubi. Z zamkniętymi oczami maluje jednocześnie obydwoma kolorami. Po zakończeniu malowania otwiera oczy i dokańcza rysunek.

2..„Ja i moje upodobania”- stemplowanie, odciskanie śladu dłoni na kartonie pomalowanej ulubionymi kolorami; wokół imienia wcześniej malowanego pastelami olejnymi,

  1. „Leśne ludziki są wśród nas” – wykonanie z materiału przyrodniczego różnych postaci: ludzików, zwierząt, ptaków
  2. „Jesienny liść” – praca w technice suchej pasteli z szablonami liści

PAŹDZIERNIK

  1. „Barwy jesieni”- malowanie obrazu techniką zwaną taszyzm- używanie ciepłych barw, łączenie kolorów
  2. „Dary jesieni”- malowanie na cukrze
  3. „Jeże jesienią”-malowanie widelcem

4.”Deszczowo”-technika mokre w mokrym i barwienie tuszem i solą

  1. Wesoła dynia- wykonanie dekoracji z dyni na Hallowen, ozdabianie nimi przedszkola

LISTOPAD

  1. „Las jesienią”-wydzieranka z szarych gazet i malowanie palcami
  2. „Liściaki”- monotypia -farby, papier, liście
  3. „Jesienna mozaika”- układanie na podkładzie z plasteliny mozaiki z materiału przyrodniczego- z wykorzystaniem techniki zwanej mandala- wyszukiwanie mandali w otoczeniu (architekturze, przyrodzie).
  4. „Nitką malowane”- praca z użyciem nici, wełny o różnej grubości i farb w kilku kolorach.

GRUDZIEŃ

  1. „Mikołajkowe prezenty – nasze marzenia” – kolorowa wydrapywanka – malowanie kartonu farbami w różnych kolorach; dokładne pokrycie całej kartki świecą, malowanie całej kartki czarnym tuszem -wydrapywanie za pomocą spinki do włosów, zaostrzonego patyczka lub innego narzędzia, którym uda się usunąć warstwę świecy i tuszu; wydrapywanie wzorów prezentów

2.„Mikołajkowe prezenty – nasze marzenia” – kolorowa wydrapywanka – kontynuacja

  1. „Choinka”- praca z materiałów pasmanteryjnych (wstążki,cekiny..)
  2. „Zapachy świąt” – malowanie farbami plakatowymi wzbogaconymi o zapachy związane ze świętami

STYCZEŃ

  1. Zimowy pejzaż- praca z elementów z papieru pergaminowego

naklejanych wielowarstwowo

  1. „Gdzie mieszkają emocje” Dzieci otrzymują kartkę z narysowanymi konturami człowieka (dzieci otrzymują informację, że jest to ich postać),  a następnie prosimy je o pomalowanie poszczególnych części ciała dowolnymi kolorami.
  2. ”Zimowe obrazy na szybach”-praca z wykorzystaniem białych guzików i białych materiałów kreślarskich (kredka, farba, pisak)
  3. „Weneckie maski” – praca z kartonu i plastycznych materiałów zdobniczych.

LUTY

  1. „Dwie części” Dziecko zamalowuje cześć kartki lubianym kolorem, drugą część  zamalowuje takim , którego nie lubi. Następnie łączy te dwie części w całość i wypełnia dekoracyjnym ornamentem.
  2. „Kompozycja srebrno biała” – praca z wykorzystaniem folii aluminiowej
  3. „Martwa natura” – rysowanie ołówkiem i gumką.

MARZEC

  1. „Wiosenne kwiaty”- praca z kolorowego papierów i pachnących przypraw
  2. „Abstrakcja”- malowanie farbami z wykorzystaniem kulek szklanych
  3. „Wiosna”- rysunek wykonany pastelami suchymi na papierze ściernym
  4. „Mały rzeźbiarz” – wykonanie dowolnej rzeźby z masy ceramicznej

KWIECEŃ

  1. „Upcykling” – praca z patyczków i materiałów plastycznych
  2. ,,Kolorowe fantazje”- praca z wykorzystaniem kredek świecowych, kalki technicznej oraz gorącego żelazka.
  3. „Marcowe koty”-lepienie z gliny samoutwardzalnej i malowanie farbami plakatowymi
  4. „Amulet zdrowia” – wisiorek na szyję z tektury, kolorowej włóczki, plastycznych materiałów zdobniczych, piórek
  5. „Odciskanie, stemplowanie” – malowanie poprzez stemplowanie różnymi materiałami (gumki, korki, nakrętki, słomki..)

MAJ

  1. „Na wiosennej łące”- owady odlewane z gipsu
  2. „W ulu” –praca z foli bąbelkowej, malowana palcami.
  3. „Mój obraz”- obraz malowany farbą plakatową i rozprowadzany wałkiem
  4. „Pachnący prezent”- miseczka w kształcie słonecznika z gliny i ziaren kawy, malowana farbami

CZERWIEC

  1. „Kaktusy”-kompozycja w doniczce z malowanych kamieni
  2. „Mniszek bawełniany” – malowanie rolką po papierze toaletowym i patyczkami
  3. „Kolory lata”-obrazy spryskiwaczem malowane
  4. „Ryby morskie” – malowanie piłeczką z kolcami

 

5.  „Muzyka jest zabawą”

Tematyka zajęć
WRZESIEŃ
Przywitajmy się
– zapoznanie się z kolegami, poznanie swoich imion, wysłuchanie i nauka piosenki  ,,Przedszkole drugi dom’’, reakcja na zmiany tempa,
Pożegnanie lata
-słuchanie utworu ,,Lato’’, rytmizowanie wyrazów poprzez klaskanie, marsz w kole zgodnie
z akompaniamentem, reagowanie ruchem na zmiany agogiczne
Witamy jesień
– rozwijanie poczucia rytmu- poruszanie się do zmieniającej się melodii, wysłuchanie piosenki „ Jesienna pogoda ‘’taniec do piosenki, układ w parach, kształcenie prawidłowej postawy ciała podczas tańca
PAŹDZIERNIK
W jesiennym nastroju

-,,Mały Frycek’’- zapoznanie z twórczością F. Chopina
– nauka piosenki „ Gdybym ja była….’’ wyrabianie poczucia rytmu –synkopa
Nasze bezpieczeństwo
-zabawa ruchowa przy muzyce z wykorzystaniem obręczy jako kierownic- dzieci reagują na pauzy w muzyce i kolory tarcz wskazywane przez nauczyciela, słuchanie piosenki „ Ruch drogowy’’
Na jesienną nutkę
– zabawy ruchowe, taniec w parach po kole z elementami polki, kujawiaka, krakowiaka, reakcja na przerwę w muzyce- kształcenie prawidłowej postawy ciała
Zdrowie
-piosenka„  Gimnastyka’’ taniec improwizowany, zabawa naśladowcza, ćwiczenia artykulacyjne na sylabach
LISTOPAD
Muzyczne sprzątanie

– nauka gamy C- dur –z wykorzystaniem piosenki ,,Sprzątamy dźwięki’’, dzwonków i rurek BUM BUM
Jesienny szelest
– zabawa ruchowa –taniec „ Jesienne liście ‘’, improwizacja ruchowa do utwory J.Straussa ,,Nad pięknym, modrym Dunajem’’
W przedszkolu wesoło jest
-reakcja na zmiany tempa w muzyce –odnajdywanie swoich domków, taniec przy piosence „Owocowy rock ‘’ współdziałanie w parze , w kole , cwał w parach po okręgu, wesoła zabawa
Mały Patriota

-granie na dzwonkach chromatycznych pieśni patriotycznych ( z wykorzystaniem kolorowych partytur )
– nauka piosenki „ Pierwsza Kadrowa’’ – śpiew indywidualny zwrotek piosenki , dostrzeganie regularności w muzyce : zwrotka , refren
GRUDZIEŃ
Witaj Mikołaju

– nauka piosenki „ Kochany panie Mikołaju „ –wyrażanie ruchem nastroju muzyki ,

– tworzenie akompaniamentu do muzyki A. Vivaldiego ,,Zima’’
Jadą sanki z dzieciakami

-zabawy  słowno-ruchowe

Wspólnie kolędujemy
– słuchanie i śpiewanie znanych kolęd i pastorałek , wprowadzenie nastroju przedświątecznego
STYCZEŃ
Zima może być wesoła

– ćwiczenia na kształcenie poczucia metrum i tempa przy piosence „ Zimowa samba „ , nauka piosenki „Zimowa poleczka’’ – zabawa naśladowcza wspólne działanie grupy , improwizacje muzyczno – ruchowe : lepimy bałwana , rzucamy się śnieżkami , chodzimy po wysokim śniegu itp.
Święto babci i dziadka
– nauka tańca integracyjnego w grupie – wzmacnianie poczucia przynależności do grupy , rozróżnianie rejestrów muzycznych
Karnawał
– improwizowany taniec do wesołej muzyki – rozwijanie wyobraźni twórczej , wesoła zabawa, nauka piosenki „ Hoki – poki „ – ruszanie się według wskazówek w tekście utworu ,
Bitwa na śnieżki
– reakcja na zmiany tempa w muzyce ,odreagowanie napięć psycho-ruchowych
LUTY
Zimo ! Zimo !

– nauka stopniowania dynamiki przy mowie , śpiewie , klaskaniu , grze na instrumentach ( zabawa w echo ) , nauka tańca „ Taniec mieszaniec „ rytmiczne zmiany kierunku i położenia , rozwijanie percepcji słuchowej ,
Odpoczynek po zabawie
– stymulacja wrażliwości słuchowej, zmniejszenie napięć psycho-ruchowych
MARZEC
W marcu jak w garncu

– gry i zabawy orientacyjno – porządkowe , nauka piosenki „ Przebudzenie wiosny’’

-instrumentarium Orffa

Tylko wiosna jest zielona
– spostrzeganie zmian dynamiki i reagowanie na nie ruchem – reakcja na sygnał w piosence ,,Przebudzenie wiosny’’
Gdy wesoło gra muzyka……
– gra na instrumentach do różnych melodii ( rurki BUM BUM, dzwonki chromatyczne, inst. Perkusyjne, Studnia Jakuba..)

Kontrasty muzyczne
– zabawa piano-forte , zabawa „ Wiosenna wycieczka „ – ćw. uwrażliwiające na zmiany dynamiczne
KWIECIEŃ
Święta , święta, biją dzwony

– osłuchanie się z piosenką „ Wieziemy kogucika ‘’ , rytmizacja tekstu piosenki , instrumentacja piosenki z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych

 W naszym ogródeczku

nauka piosenki „ W naszym ogródeczku „ – rozróżnianie tonacji moll-dur , zabawy wiosenne – odzwierciedlanie ruchem wartości rytmicznych , metrum muzycznego i prostych tematów rytmicznych.
Na łące
– nauka tańca ,,Motyle’’, reagowanie ruchem na zmiany agogiczne,
Orkiestra mała i duża
– zapoznanie z instrumentami grającymi w orkiestrze symfonicznej, dyrygent, batuta, podział instrumentów
MAJ
Zielono mi….

– wysłuchanie piosenki „  Gramy w zielone,  zabawa naśladowcza do słów piosenki , taniec mieszaniec – zmiana ustawień na sygnał w muzyce

Ruch to zdrowie
– wyrobienie koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz świadomości własnego ciała podczas zabaw przy muzyce , uwrażliwienie na zmiany tonacji . Improwizacja spontaniczna wynikająca z potrzeby zabawy w ruchu przy muzyce , kształcenie prawidłowej postawy

Moi rodzice

Nauka tańca ,,La Bastringo’’, powtarzanie ruchem prostych schematów rytmicznych, echo rytmiczne

CZERWIEC

Niedługo lato
– powtórzenie poznanych piosenek i tańców , zagadki muzyczne , ćwiczenia słuchowe . Nauka piosenki „ Czy to już lato ?„ – zabawa naśladowcza , rytmiczne wystukiwanie , wyklaskiwanie tekstu
Wyjeżdżamy na wakacje

-ćwiczenia słowno-ruchowe, zabawy ruchowe o tematyce letniej